CLICK HERE FOR DETAIL

Bagaimana Cara Membuat Blog Sendiri

Salam semua bagi sesiapa yang nak mempunyai blog sendiri bolehlah melihat tutorial yang telah saya sediakan disini. Anda boleh memilih sama ada mengunakan Blogspot atau pun mengunakan Wordpress. Terpulang pada selera masing-masing. Disini saya menggunakan Blogspot oleh google.

LANGKAH 1

Pergi ke carian google dan search blogger.com. Tapi sebelum tu anda perlu mempunyai akaun gmail terlebih dahulu. Anda boleh mendaftar disini google sign up

LANGKAH 2

Selepas anda masuk ke blogger.com anda hendaklah sign up macam biasa dan boleh click seperti gambar diatas. Kalau anda tidak mempunyai akaun google, anda kena mendaftar dengan link yang saya berikan diatas.

LANGKAH 3


Selepas anda membuka akaun dengan blogspot atau blogger.com anda boleh mencari kotak 'New Blog' seperti diatas. Anda boleh click disitu untuk membuat blog pertama anda.

LANGKAH 4


Langkah seterusnya anda bolehlah mengisi tajuk blog anda dan anda jangan risau anda boleh menukarnya kemudian jika anda rasa tidak sesuai nanti. Ok disini yang paling penting adalah ruangan alamat atau Address seperti diatas kerana ia menentukan alamat blog anda nanti dan mempengaruhi SEO ( kegunaan seo pada tutorial akan datang). Contoh alamat anda nanti seperti namaalamatanda@blogspot.com. Template anda boleh pilih mengikut cita rasa masing-masing dan jangan risau kerana Template juga boleh diubah kenudian jika anda rasa kurang sesuai nanti. 


Lepas semua telah diisi anda boleh click kotak create blog dibawah tersebut.

LANGKAH 5


Selepas itu anda boleh lihat Your Blog has been created atau blog anda telah berjaya dibina.

Bagi mula menulis blog anda, anda boleh click pada Start posting ataupun pencil icon seperti gambar diatas. Akhir sekali untuk lihat hasil blog anda selepas menulis, anda boleh click kotak View blog dan hasil seperti gambar dibawah.


Selamat mencuba dan boleh tinggalkan komen jika anda menyukainya. 



http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment