CLICK HERE FOR DETAIL

10 Eskalator Pelik Didunia

Shanty Town Escalator
Pada tahun 2011, eskalator luar bangunan ini telah didirikan di salah satu daerah paling miskin di bandar kedua terbesar Colombia. 12,000 penduduk yang tinggal di Medellin tough Comuna 13 dimana bangunan-bangunan terletak di lereng bukit telah membuat perjalanan yang sukar sehingga mencecah beratus-ratus langkah besar bersamaan dengan memanjat sebuah bangunan setinggi 28 tingkat.

Dengan adanya eskalator luar ini, perjalanan mereka telah dicepatkan daripada 35 minit kepada hanya 6 minit. Penduduk berkata, "ia adalah mimpi yang menjadi kenyataan." Eskalator itu 1,260 kaki panjang tetapi dibahagikan kepada enam bahagian supaya orang yang tinggal di semua bahagian lereng bukit mendapat kebaikan darinya.

Bike Escalator
Menunggang basikal adalah sangat popular di Norway, terutama di bandar Trondheim. Walau bagaimanapun, terdapat sebuah bukit yang curam di bandar yang dipanggil Brubakken dan bahawa kebanyakan basikal tidak dapat mendaki kerana ia terlalu curam.

Jadi, bandar ini menjadi yang pertama di dunia mempunyai lif direka khas untuk membantu penunggang basikal menaiki bukit. Prototaip pertama telah dipasang pada tahun 1993 Sejak itu, ia menjadi daya tarikan pelancongan popular. Ia mampu membawa lebih daripada 200,000 penunggang basikal mendaki bukit setinggi 130 meter tanpa kemalangan direkodkan.

First Underwater Escalator
 Pelawat ke taman laut Hualien Farglory di Taiwan boleh melakukan perjalanan ke akuarium utama dengan eskalator kedap udara sambil melihat haiwan air seperti jerung, pari dan lain-lain makhluk akuatik terapung hanya beberapa meter di atas kepala mereka. Yang lebih menarik adalah bahawa eskalator itu mempunyai peringkat-peringakat yang membolehkan penumpang untuk naik dan turun ke kedalaman akuarium yang dikehendaki.

World's Shortest Escalator
Eskalator terpendek di dunia terletak di tingkat bawah tanah  Department Store di Kawasaki, Jepun. Dengan hanya 5 langkah, eskalator setinggi 32.8 inci (83.4 cm). Ia telah diiktiraf sebagai eskalator terpendek di dunia oleh Guinness Book of Records pada tahun 1989.  

Longest Outdoor Escalator

Di salah satu kawasan kediaman di Hong Kong yang dikenali sebagai Mid-Level, orang ramai disana dipermudahkan dengan pengangkutan yang luar biasa iaitu sistem eskalator luar yang paling panjang di dunia.

Pusat-Mid-Level sistem eskalator itu meliputi lebih daripada 800 meter jauhnya dan kira-kira 135 meter ketinggian dari bawah ke atas. Ia terdiri daripada 20 eskalator dan 3 laluan bergerak pejalan kaki beserta dengan 14 pintu masuk dan keluar. Perjalanan secara terus atau sehala mengambil masa lebih kurang 20 minit.

Oldest Working Escalator
Herald Square Macy ini pada asalnya dikenali sebagai RH Macy dan Syarikat Store ialah kebanggaan kedai-kedai di jabatan Macy. Terletak di Herald Square di Manhattan, New York City.

2.2 juta kaki persegi bangunan ini menjadikan ia gedung terbesar di dunia sehingga 2009, sehinnga Korea Selatan Shinsegae membuka kedai yang lebih besar di Busan.

Herald Square Macy adalah bangunan pertama di dunia yang mempunyai eskalator moden (1902). Hari ini, kebanyakan daripada mereka telah diganti, tetapi anda boleh lihat Eskalator Kayu Macy masih digunakan sehingga hari ini.  

Beautiful Crisscross Escalator
Eskalator di Mall Evropeisky bertempat di Moscow, Rusia. Susun atur secara menyilang mengurangkan penggunaan ruang dengan menyusun eskalator dalam satu arah.  

Spiral Escalator

Yang berpangkalan di Tokyo blogger Miha Tamura adalah pada misi untuk memberi kelainan melalui pengangkutan ini. Di tapak itu, Tokyo Eskalator, Tamura cuba memberi pandangan uar biasa bagi perjalanan ini setiap hari.

Europe's Longest Escalator
Stesen paling dalam berada di Moscow adalah "Park Pobedy," dengan 84 meter di bawah tanah (ketinggian bangunan 28 tingkat.) Ia adalah salah satu stesen paling dalam di dunia.

Ia adalah salah satu eskalator terpanjang di Eropah - setiap eskalator berukuran 126 meter dan mempunyai 740 langkah. Perjalanan eskalator ke permukaan mengambil masa lebih kurang tiga minit.   

Outdoor Escalator
Eskalator luar ini bertempat di sebelah dengan Muzium Nasional Singapura menuju ke Fort Canning Park.


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment