CLICK HERE FOR DETAIL

10 Jambatan Tercantik di Dunia

Jambatan adalah lebih daripada sekadar satu cara untuk menyambung 2 tempat. Mereka adalah peluang untuk arkitek dan jurutera bagi bekerjasama dalam membina jambatan yang indah. Berikut adalah hasil seni 10 jambatan yang menakjubkan dan menjadi mercu tanda mereka. Berjuta-juta pelancong berduyun-duyun untuk melihat keajaiban ini setiap tahun.

1. Tower Bridge, London, England

Salah satu mercu tanda di London yang paling dikenali, Tower Bridge adalah bintang bagi berjuta-juta poskad, t-shirt, beg, dan memorabilia pelbagai yang lain. Tidak lengkap jika ke Landon tanpa mengambil gambar di atas jambatan yang menghadap ke sungai Thames. London mengambil masa untuk menyiapkan jambatan itu pada ia mula-mula dibina, tetapi kini ia telah menjadi simbol kebanggaan dan peringatan sejarah yang kaya di London Victoria.

2. Chengyang Bridge, Sanjiang County, China
Jambatan berkonsepkan 'angin dan hujan' adalah kecemerlangan seni bina dengan semuanya yang dibina tanpa paku tunggal atau bolt bagi menyambungkan setiap satu darinya bersama-sama. Dibina oleh rakyat Dong China, jambatan ini dilindungi dan adalah contoh indah seni bina Cina. Ianya dibina dengan hanya menggunakan batu dan kayu sahaja.

3. Pont du Gard, Gard River, France
Pont du Gard Bridge asalnya merupakan sistem saluran air bagi mengangkut air ke bandar Rom Nemausus dan juga merupakan bukti kepada kemahiran bangunan yang luar biasa orang-orang Rom. Dibina lebih dari 2000 tahun yang lalu, Pont du Gard turun hanya 56 kaki lebih 30 kilometer dan dapat menyalurkan kira-kira 5 juta gelen air ke bandar setiap hari.

4. Rialto Bridge, Venice, Italy
Rialto Bridge di Venice, Italy mempunyai bentuk melengkung yang unik. Pelancong perlahan-lahan menikmati keindahan di bawah jambatan mengunakan bot gondola yang terkenal di bandar ini dengan gerbang elegan dan batu putih jambatan menjadikannya bertambah menarik malah menjadi salah satu bandar yang paling romantis di bumi.

5. Ponte Vecchio, Florence, Italy
Ia dibina di zaman pertengahan, jambatan merentangi Sungai Arno dan merupakan salah satu mercu tanda yang paling menakjubkan di Florence. Jambatan ini penuh dengan kedai-kedai kecil yang menjual barang kemas, barangan kulit dan barangan mewah lain untuk pelancong. Cara susunan yang tidak teratur antara kedai satu sama lain hanya menambah pesona dan tarikan pasar yang luar biasa ini.

6. Brooklyn Bridge, New York
Brooklyn Bridge mempunyai sejarah yang menarik di sebalik pembinaan. Pereka asal John Roebling menghabiskan masa hampir 15 tahun meyakinkan majlis bandar untuk dia  membina jambatan gantung terpanjang di dunia. Malangnya, Roebling meninggal dunia sebelum pembinaan bermula jadi anaknya Washington Roebling mengambil tanggungjawab sehingga dia jatuh sakit, dan jambatan itu akhirnya disiapkan oleh isteri Washington Emily.

7. Helix Bridge, Marina Bay area, Singapore
Jambatan ultra-moden dibina daripada kaca dan keluli jejaring terus menarik pelancong dari seluruh dunia dan melengkapi bandar berteknologi tinggi di Singapura dengan sempurna. Pada waktu malam, jambatan itu diterangi oleh lampu elektrik biru yang memberikan kualiti yang sangat halus dan beratus-ratus gambar diambil dari itu setiap hari. 

8. Millau Viaduct Bridge, Midi-Pyrénées, France
Dibina pada tahun 2004, struktur elegan ini telah menjadi simbol kebanggaan besar kepada penduduk Perancis dan muncul selepas kerjasama antara jurutera Perancis dan seorang arkitek Inggeris. Dengan 1125 kaki, ia dianggap sebagai jambatan tertinggi di dunia dan melalui beberapa kawasan yang paling indah di kawasan luar Perancis.

9. Khaju Bridge,Isfahan, Iran
Contoh indah seni bina Arab yang dibina pada abad ke-17 oleh Shah Abbas II dan masih sebuah empangan yang berfungsi sepenuhnya bagi membawa air ke taman-taman di sepanjang Sungai Zayandeh. Bahagian tengah 2 pavilion besar yang pada mulanya dikhaskan untuk Shah tetapi kini dibuka kepada orang ramai.

10. Golden Gate Bridge, San Francisco, USA
Pembinaan ikon Golden Gate Bridge mengambil masa lebih empat tahun dengan kos sebanyak $ 27 juta pada waktu itu. Jambatan itu telah menjadi salah satu mercu tanda yang paling dikenali di San Francisco. Merentasi Lautan Pasifik sejak tahun 1937. Dengan warna merah jambatan telah membantu ia bagi menjadi salah satu daripada jambatan yang paling banyak diambil gambar di dunia.
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment