CLICK HERE FOR DETAIL

Telegram berbanding WhatsApp - Yang mana pilihan anda?

Kedua-dua Telegram dan WhatsApp adalah aplikasi mesej yang popular, walaupun Telegram masih lagi baru dan ia sedang meningkatkan populariti. Walau bagaimanapun, ia telah muncul sebagai saingan walaupun ia tidak dapat dibandingkan dengan 450 juta pengguna WhatsApp. Baru-baru ini, WhatsApp telah diambil alih oleh Facebook dan ini dilihat menjadi peluang baik bagi Telegram.

Apa yang sama?

Kedua-dua Telegram dan WhatsApp mempunyai keperluan yang sama dengan menggunakan nombor telefon bimbit bagi tujuan pengenalan. Antara muka pengguna kedua-dua aplikasi juga sama iaitu sebagai perbualan. Kedua-dua aplikasi membolehkan pengguna untuk mempunyai perbualan secara kumpulan, menghantar gambar, video dan sebagainya.

Apa yang berbeza? 

Bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan juga. Sebagai contoh, WhatsApp agak perlahan, terutamanya apabila dilihat dalam perbandingan dengan Telegram. Tidak banyak berlaku hanging dalam kes Telegram, dan ia juga adalah sangat ringan dalam pengunaan RAM telefon pintar anda. Dalam kes WhatsApp, pengguna boleh menggunakan satu nombor untuk hanya satu peranti, manakala Telegram membolehkan pengguna menggunakan satu nombor pada masa yang sama pada peranti yang berbeza. Di samping itu, jika anda mahu menggunakan WhatsApp pada desktop anda, anda perlu memuat turun atau menggunakan emulator Android. Sebaliknya, Telegram telah datang dengan satu aplikasi yang boleh digunakan dengan sangat mudah pada desktop anda.

Berapa scores bagi Telegram 

Telegram membolehkan pengguna mengakses aplikasi melalui pelbagai peranti, manakala WhatsApp adalah terhad kepada pengguna yang mengakses hanya satu peranti. Oleh itu, dalam kes Telegram, pengguna boleh menerima dan menghantar mesej melalui telefon mudah alih mereka, juga pada komputer riba dan PC mereka. Selain itu, anda juga boleh membuat kumpulan yang lebih besar dalam Telegram, kerana ia menawarkan keupayaan sekumpulan maksimum 200 orang ahli, dimana lebih daripada 20 atau 30 anggota yang ditawarkan di WhatsApp. Dalam kes video, Telegram menawarkan keupayaan video yang lebih besar daripada 1 GB pemindahan tanpa gangguan antara kenalan. Kebanyakan video anda boleh dihantar atau dipindahkan menggunakan Telegram, yang tidak mungkin di WhatsApp. Telegram juga datang dengan pilihan secret bagi tujuan berbual. Mesej sembang sini dipadam apabila tempoh masa tertentu berakhir. Tempoh masa ini boleh ditetapkan dan diselaraskan oleh pengguna. Dalam kes WhatsApp, anda perlu memadam perbualan secara manual.

Apabila anda mempunyai perbualan kumpulan, anda boleh melihat orang online di kalangan kumpulan di Telegram. Sebaliknya, WhatsApp menggunakan ciri ini dengan cara yang manual, di mana pengguna perlu menyemak setiap kenalan untuk melihat sama ada mereka online atau pun tidak.

Ciri-ciri Keselamatan

Isu keselamatan mungkin sedikit masalah dalam kes Telegram, kerana ia belum diuji setakat ini. Namun, pemaju aplikasi telah menawarkan hadiah sebanyak $ 200,000 dollar kepada setiap orang yang mampu untuk menggodam sistem Telegram. Ini menunjukkan bahawa mereka mempunyai keyakinan penuh dalam aspek keselamatan aplikasi dan produk mereka. WhatsApp telah ditubuhkan sebagai aplikasi yang sangat selamat dan sudah ada berjuta-juta pengguna di seluruh dunia yang berpuas hati sepenuhnya dengan aspek keselamatan aplikasi ini.

Berbayar berbanding Open Source App 

WhatsApp adalah percuma untuk tahun pertama tetapi selepas itu pengguna perlu membayar $ 0,99 dollar untuk kegunaan tahun berikutnya. Terdapat peringatan kepada pengguna mengenai perkara ini dengan mesej pop up. Dalam kes Telegram, ia adalah sebuah aplikasi open source, jadi ia adalah benar-benar bebas selama yang anda mahu. Bagaimanapun, ia adalah aplikasi yang agak baru dan terdapat hanya beberapa pengguna pada masa ini. Oleh itu, semua kenalan anda mungkin tidak mempunyai aplikasi ini yang dipasang pada telefon mereka.

Keputusan

Berbekalkan maklumat ini, kini anda boleh memilih sama ada anda ingin memilih samada WhatsApp ataupun telegram. Jika anda sedang mencari bagi pangkalan pengguna yang luas, WhatsApp adalah cara yang sesuai, sedangkan Telegram adalah pilihan yang baik untuk mengakses fungsi dengan lebih baik.

Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment