CLICK HERE FOR DETAIL

Clash of Clans Strategi dan Panduan COC 2020

Clash of Clans Menara Pertahanan dan Senarai Bangunan

Dengan meningkatnya Town Hall dan kiraan trofi pada setiap level, anda akan menghadapi lawan yang mempunyai bala tentera yang lebih besar yang terdiri daripada unit-unit yang lebih kukuh dan kuat. Semakin tinggi tahap TH anda, lebih banyak pemain musuh yang boleh mencuri harta rampasan dalam serbuan. Struktur pertahanan (menara, dinding, dan Castle Clan) akan membantu melindungi harta rampasan berharga anda supaya anda boleh menyimpan untuk menaik taraf yang semakin mahal.

Dalam seksyen ini, saya akan memberikan senarai lengkap struktur pertahanan bersama dengan gambaran fungsi keseluruhan setiap struktur dan strategi yang terbaik untuk menggunakannya. Anda juga akan menemui pautan ke panduan lengkap pada setiap struktur tertentu yang memperincikan statistik tertentu seperti kerosakan, kos, tahap dan menaiktaraf serta strategi tambahan.

Wall
Panduan Penuh: COC panduan Wall.

Wall boleh digunakan untuk membina halangan di sekitar sumber-sumber anda dan struktur pertahanan. Unit darat pasukan musuh harus menghancurkan dinding sebelum mereka boleh mendapatkan apa yang berada di dalam. Wall bermula dengan sangat sedikit HP, tetapi sejumlah besar akan meningkat dengan setiap menaiktaraf. Sebagai level meningkat, Wall menjadi sangat sukar bagi unit musuh untuk memecahkannya.
Berhati-hati dengan kedudukan Wall anda. Unit musuh boleh digugurkan hanya dua ruang kosong dari mana-mana struktur. Akibatnya, jika anda membuat Wall dengan keluasan persegi yang besar tetapi meninggalkan ruang terbuka di tengah-tengah Wall itu, musuh boleh menurun unit mereka di ruang terbuka. Selain itu, cuba untuk mengelakkan persimpangan 4 hala dengan penempatan Wall anda. Ini adalah gaya Wall dimana unit musuh dengan mudah hanya perlu memecahkan titik tengah di persimpangan dan mengakses setiap kawasan di dalam Wall tersebut.
Sebaik-baiknya, anda mahu lawan anda terpaksa untuk memecahkan pelbagai Wall bagi mencapai tempat simpanan sumber anda. Anda juga mahu musuh anda melalui dengan memecahkan melalui pelbagai Wall untuk sampai kepada semua menara pertahanan anda. Ini memastikan bahawa Towers anda mempunyai masa yang cukup untuk mengalahkan tentera musuh. Menara pertahanan melakukan banyak kemusnahan tetapi tidak mempunyai HP yang tinggi, jadi melindungi mereka dengan Wall adalah sangat penting. 
 
Clan Castle
Panduan Penuh: COC panduan Clan Castle.

Clam Castle adalah struktur yang paling kuat dalam pertahanan Clash of Clans. Walaupun ia sering terlalu disalahgunakan oleh pemain baru. Clan Castle membolehkan anda menyimpan unit askar didalamnya (disumbangkan oleh ahli-ahli Clan) yang akan keluar dan menyerang unit musuh apabila unit musuh datang dalam julat Clan Castle ini. Unit tidak akan meninggalkan Clan Castle sehingga unit musuh datang dalam julat rangkaiannya.

Kebanyakan pemain baru membuat kesilapan dengan meletakkan Clan Castle di luar Wall dan tidak menjadikannya sebagai struktur pertahanan. Musuh hanya menurunkan hanya 30 pemanah berhampiran dengan Clan Castle dan membunuh semua unit-unit anda yang telah disimpan di dalamnya. Sebaliknya, Castle Clan adalah terbaik apabila diletakkan sebagai asas tengah pertahanan anda. Dengan cara ini, musuh akan berada dalam jarak struktur pertahanan anda apabila unit askar anda keluar dari Clan Castle. Musuh terpaksa berurusan dengan unit askar Clan Castle anda di samping menara pertahanan.

Memusatkan Clan Castle anda menjadi penting di peringkat TH7. Sebelum TH7, anda tidak mempunyai struktur yang cukup untuk menghalang pemain lawan dari menarik keluar unit Clan Castle anda.

Cannon
Panduan Penuh: COC panduan Cannon.

Cannon adalah menara pertahanan pertama anda dapat  dalam bermain Clash of Clans. Ia menembak dengan kadar yang cepat dengan jarak sederhana dan hanya boleh menumpukan pada unit darat sahaja. Paras naik taraf Cannon  juga sangat baik dan mempunyai banyak peringkat. Ia bermula dari level rendah dan menjadi sangat kuat pada paras tertinggi.

Cannon bagus sebagai struktur pertahanan namum ia perlu dipertingkatkan secara berkala dalam rangka untuk menjadi Cannon yang dapat mengatasi keupayaan Healer menyembuhkan unit musuh. Cannon dinaik taraf sepenuhnya akan lebih hebat terhadap musuh tunggal namun menghadapi masalah besar bila menghadapi unit musuh yang berskala lebih besar.

Cannon perlu diletakkan dibahagian luar pangkalan kerana julat minimum dan juga bukan struktur terpenting. Jalan terbaik adalah meletakkannya dibahagian luar pertahanan anda ditubuhkan.

Menara Archer
Panduan Penuh: COC panduan Menara Archer.

Sama seperti Cannon, Menara Archer merupakan struktur pertahanan awal yang menyerang pada sasaran tunggal. Menara Archer tidak sekuat sebanyak DPS Cannon, tetapi mempunyai jarak julat yang lebih besar dan boleh menembak kedua-dua unit udara dan darat. Menara Archer, seperti Cannon, juga baik diletakkan sekeliling struktur dan menunjukkan prestasi yang baik terhadap segelintir unit tetapi menghadapi masalah dengan bilangan musuh yang ramai.

Menara Archer menghasilkan serangan yang baik dalam julat perimeternya. Sangat bersesuaian untuk berpasangan Cannon supa Menara  Archer dapat menyokong Cannon dari diserang unit udara musuh.

Mortar
Panduan Penuh: COC panduan Mortar.

Mortar adalah senjata pertahanan pertama yang menghasilkan kerosakan secara percikan di Clash of Clans. Sela masa tembakan yang perlahan namun keupayaan menghasilkan kuasa yang tinggi dengan letupannya. Sejurus sahaja musuh mengenai letupan itu unit yang lain berhampiran dengannya juga merasainya. Menaik taraf Mortar anda adalah sangat penting kerana hanya satu serangan mortar, Archer musuh dapat dimusnahkan bagi yang mempunyai tahap yang sama (atau kurang). Sebagai contoh, tahap 4 Mortar akan membunuh musuh Archer bertaraf 4 bintang dengan satu serangan. Mortar  mampu membunuh sekumpulan Archer dalam serangan tunggal bagi mengurangkan keberkesanan Archer musuh. keberkesanan massa pemanah tentera.
Mortar mempunyai julat maksimum yang jauh, tetapi tidak boleh menembak musuh dibawah julat minimumnya. Oleh kerana julat minimum dan kepentingan relatif ia, mortar perlu diletakkan dibahagian dalam asas supaya ia mempunyai beberapa perlindungan terhadap unit musuh. Sebaik-baiknya, musuh perlu memecahkan sekurang-kurangnya dua Wall untuk sampai ke Mortar. Ia juga berpasangan baik dengan menara pertahanan udara supaya Mortar dapat perlindungan dari serangan unit udara musuh.
 
Menara Pertahanan Udara
Panduan Penuh: COC Menara Pertahanan Udara.

Menara pertahanan udara adalah satu-satunya menara dalam permainan ini yang hanya boleh menyerang unit udara sahaja. Walaupun menara pertahanan udara hanya boleh menembak unit udara, ia mempunyai DPS yang tertinggi bagi mana-mana struktur pertahanan dalam permainan. Menara Pertahanan udara juga mempunyai julat kawasan yang sangat jauh. Akibatnya, tiada unit udara yang dapat bertahan lama apabila berada didalam jarak Menara Pertahanan udara.
Menara Pertahanan udara adalah penting untuk pertahanan bagi menghadapi kedua-dua jenis unit iaitu Healer dan Dragons.  

Tidak seperti banyak struktur lain, Menara Pertahanan udara melakukan kerosakan yang besar walaupun pada level 1. Jika anda tidak mahu untuk menaik taraf lebih dari level 1 Menara Pertahanan udara anda sekaligus membuat diri anda sangat mudah terdedah kepada serangan musuh yang disokong oleh Healer.

Menara Wizard
Panduan Penuh: COC Menara Wizard.

DPS Menara Wizard kuasa pemusnah yang agak rendah, tetapi mempunyai serangan yang cepat dan juga kerosakan percikan. Ia boleh menembak kedua-dua jenis unit iaitu darat dan juga udara. Ia mempunyai julat yang dekat (tetapi tiada julat minimum), menjadikannya bertentangan dengan Mortar. Mortar menyerang dengan api perlahan dan jarak jauh, manakala Menara Wizard membakar dengan cepat dan menembak musuh yang berhampiran.
Menara Wizard melakukan yang terbaik apabila diletakkan ke arah bahagian dalam asas (tetapi tidak sepenuhnya ditengah). Ia sangat berkesan terutamanya apabila berhampiran dengan bangunan penyimpanan sumber. Menara Wizard amat berkesan terhadap sekumpulan goblin yang mungkin datang bergegas masuk mencuri harta rampasan anda. Menara Wizard adalah serangan balas yang terbaik dalam permainan untuk menghadapi goblin. Goblin akan berlari lebih cepat dari serangan mortar tetapi tidak boleh berlari lebih cepat terhadapat serangan Menara Wizard.
 
Tesla Tersembunyi
Panduan Penuh: COC Tesla Tersembunyi.

Tesla tersembunyi adalah perangkap dan pertahanan struktur Hibrid. Ia hanya boleh menembak apabila musuh mendekati kepadanya (atau musuh mencapai 51% daripada asas dimusnahkan). Apabila diaktifkan, ia menyerang pantas samada unit darat dan unit udara pada jarak yang sederhana. Apabila dinaik taraf, ia akan menjadi satu sasaran serangan yang sangat tinggi DPS, tetapi menaik taraf itu mengambil jumlah masa yang sangat lama. Menaik taraf Tesla tersembunyi sehingga tahap maksimum akan mengambil masa hampir 2 bulan!
Tesla tersembunyi hanya mengambil tempat sehingga 4 jumlah unit ruang (2 × 2); lain-lain struktur pertahanan mengambil 9 unit (3 × 3).
 
X-Bow
Panduan Penuh: COC X-Bow.

X-Bow adalah menara pertahanan peringkat tinggi yang memerlukan Elixir untuk ditukarkan kepada api. Ia adalah serangan api pantas yang menghasilkan kerosakan rendah dengan setiap serangan. Walaupun tahap kerosakan serupa dengan meriam atau menara Archer, kadar tembakan pantas X-Bow menjadikan ia sedikit lebih berkesan terhadap unit ringan seperti Barbarian atau Archer.
X-Bow mempunyai dua mod; satu adalah serangan darat sahaja yang sangat jauh (14 unit) manakala satu lagi adalah mod serangan kedua-dua unit darat dan udara tetapi mempunyai jarak yang lebih pendek (11 unit) - tidak ada perbezaan dalam kadar kemusnahan yang dihasilkan. Oleh kerana jarak serangan jauh, maka X-Bow kurang sesuai apabila diletakkan ke arah dalam pusat pangkalan. Ini bagi membolehkan ia meliputi sebahagian besar asas kawasan bagi  membenarkan ia untuk melindungi anda daripada mana-mana pihak yang musuh.
Jarak serangan yang jauh X-Bow adalah kekuatan sebenarnya. Dengan X-Bow, susun atur asas berbentuk cincin menjadi ia lebih berkesan. X-Bow dapat meliputi kawasan yang besar untuk menjatuhkan unit musuh yang menyasarkan struktur pertahanan (Hog Riders, Giants, malah golems) yang boleh dihantar dalam corak berbentuk cincin.  

Menara Inferno
Panduan Penuh: COC Menara Inferno.

Menara Inferno adalah menara peringkat tertinggi dalam permainan (anda mesti mempunyai level 10 Town Hall). Ia dikuasakan dengan sumber Dark Elixir dan hanya akan menyerang apabila sarat dengan Dark Elixir. Kesan khas Menara Inferno adalah menjadikan unit yang diserang itu tidak lagi boleh sembuh. Ini menghalang unit seperti Healer atau dari jampi Penyembuhan untuk menjaga unit itu kekal hidup ketika menyerang sebuah Menara Inferno.

Menara Inferno mempunyai dua mod: pelbagai serangan dan serangan tunggal. Ciri-ciri pelbagai serangan membolehkan Menara Inferno untuk menghasilkan kerosakan sederhana sehingga lima unit musuh dalam julatnya, manakala ciri serangan tunggal membolehkan Menara Inferno untuk menangani kerosakan teruk kepada unit musuh, tetapi hanya selepas mensasarkan selama lima saat. Ciri-ciri pelbagai serangan yang terbaik berbanding dengan kebanyakan unit, tetapi ciri-ciri serangan tunggal adalah sangat berkesan terhadap unit HP tinggi seperti Dragons atau golems.

Kebanyakan pemain lebih suka serangan 5 sasaran, sebagai mod pilihan dan meletakkan kedua-dua menara berhampiran antara satu sama lain dengan satu set untuk setiap mod supaya menara boleh melindungi satu sama lain daripada serangan.

Menara Inferno umumnya perlu diletakkan di tengah-tengah asas anda. Ini bukan sahaja memastikan bahawa Tower Inferno adalah salah satu struktur pertahanan terakhir untuk dimusnahkan, tetapi ia juga memastikan bahawa menara itu tidak bernyala terhadap serangan lemah kerana ia perlu dimasukkan semula dengan Dark Elixir untuk berfungsi kembali.



Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment