CLICK HERE FOR DETAIL

Tips Untuk Mengetahui Sama ada Telefon Curi Atau Tidak Sebelum Beli

Tiada lagi perasaan risau sama ada iPhone yang anda ingin beli itu barangan curi atau tidak. Ini kerana Apple telah menemui cara untuk anda lakukan apa yang perlu sebelum anda membeli iPhone.

Sejak kemunculan sulung, iPhone telah menjadi sasaran yang amat popular bagi pencuri. Dengan harganya yang tinggi ramai pencuri diluar sana ingin memilikinya untuk dijual bagi mendapatkan tunai.

Apple telah cuba untuk menangani isu ini dengan perkhidmatan Find My iPhone pada tahun 2010, tetapi pencuri dapat mengatasinya dengan mengubah iPhone atau memadam kandungan telefon. Apple membuat perkara yang lebih sukar pada pencuri apabila ia memperkenalkan Activation Lock dalam iOS 7. Ciri ini menjadikannya mustahil untuk mengaktifkan iPhone menggunakan ID Apple baru tanpa memasukkan Apple ID dan kata laluan yang digunakan untuk mengaktifkan telefon asalnya. Oleh kerana ia tidak mungkin bahawa pencuri akan mempunyai akses kepada Apple ID dan kata laluan seseorang, ini membantu mengurangkan kecurian iPhone dengan ketara.

Walaupun ciri ini membantu menghalang sesetengah pencuri, namun ia tidak dapat menghalang orang membeli iPhone tersebut. Tidak ada cara untuk memeriksa status Activation Lock lebih awal. Pencuri boleh menjual iPhone yang dicuri melalui Internet dan pembeli tidak akan mengetahui bahawa mereka akan membeli sebuah hanphone yang tidak berguna sehingga mereka sedar mereka telah ditipu.

Tetapi kini Apple telah mencipta satu alat untuk memeriksa status Activation Lock telefon untuk memastikan bahawa anda tidak membeli peranti yang dicuri dan telefon anda boleh diaktifkan.


Memeriksa Activation Lock Status

Untuk memeriksa status telefon, anda akan perlu mempunyai IMEI yang (International Mobile Station Equipment Identity; berfungsi sebagai pengecam unik yang diberikan kepada setiap telefon) atau Nombor Siri. Untuk mendapatkannya :

  1. Pergi ke Setting app
  2. Seterusnya ke General
  3. Pergi ke About
  4. Skrol ke bahagian bawah skrin dan anda akan menemui kedua-dua nombor
Sebaik sahaja anda telah mendapat satu atau kedua-dua nombor tersebut:
  1. Pergi ke laman sesawang Apple's Activation Lock Status
  2. Masukkan nombor IMEI atau nombor siri ke dalam kotak
  3. Masukkan nombor atau abjad CAPTCHA yang tertera
  4. Seterusnya klik Continue.
Skrin berikutnya akan memberitahu anda sama ada iPhone mempunyai ciri Activation Lock yang aktif.

Apa maksud keputusan tersebut

Jika Activation Lock dimatikan, anda selamat. Jika Activation Lock dihidupkan, sesuatu perkara mungkin berlaku:
  • Telefon Curi—IPhone yang dijual dengan Activation Lock masih aktif bermakna telefon ini dicuri kerana pencuri mungkin tidak dapat menukar ciri Activation Lock. Tanya kepada penjual untuk menyahaktifkannya dan periksa sekali lagi. Jika mereka enggan atau tidak boleh melakukannya, jangan beli telefon itu!.
  • Penjual Lupa untuk Matikan Activation Lock—Ada kemungkinan bahawa penjual terlupa untuk mematikan Activation Lock.Minta mereka untuk menyahaktifkan ciri ini. Jika mereka berjaya berbuat demikian, maka anda selamat untuk membeli telefon tersebut.
Apabila membeli iPhone terpakai, pastikan anda meminta Nombor Siri IMEI atau sebelum anda membeli dan gunakannya untuk menyemak status peranti telefon. Ini dapat menjimatkan wang dan risiko ditipu.

 

Kekangan
  • Alat ini tidak disambung kepada mana-mana sistem polis, jadi ia tidak akan melapor secara terus kepada polis jika telefon dicuri. Ia hanya memeriksa status Activation Lock sahaja.
  • Sejak Activation Lock diperkenalkan pada iOS 7, jika iPhone anda adalah iOS 6 atau lebih rendah, maka ciri ini tidak berguna kepada anda.
  • Jika pencuri tahu ID anda beserta kata laluan.



Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment