CLICK HERE FOR DETAIL

10 Laman Web Rangkaian Sosial Paling Popular Bagi Tahun 2020

Dalam tempoh sepuluh tahun lepas jelas dunia telah berubah dengan sangat pantas. Perubahan besar teknologi di mana semua orang berkomunikasi antara satu sama lain melalui apa yang dikenali sebagai Sosial Network atau rangkaian sosial. Banyak laman web dan aplikasi mudah alih telah dihasilkan bagi tujuan ini. Dalam artikel ini anda akan diperkenalkan dengan 10 laman web rangkaian sosial yang paling popular.

10. LinkedIn
LinkedIn adalah sebuah laman web rangkaian sosial yang khusus dalam perniagaan. Ia telah dilancarkan pada tahun 2003 dan sejak itu ia mempunyai lebih 400 juta penguna. Beribu pejabat di California dan juga mempunyai banyak cawangan pejabat di lebih daripada 10 buah negara seperti: England, Itali, Sepanyol, China, Dubai dan India. Laman web ini juga boleh didapati dalam 24 bahasa. Laman ini menawarkan banyak peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh banyak syarikat. Secara keseluruhan ia adalah laman web yang sangat membantu dan berguna bagi golongan yang mencari pekerjaan.

9. YouTube
YouTube ialah laman web perkongsian video yang paling popular. Ia telah dicipta pada tahun 2005 oleh bekas pekerja PayPal namun ia telah dibeli oleh Google pada tahun 2006 dengan bayaran sebanyak 1.65B dolar. Di YouTube anda boleh menonton dan memuat naik video tentang mana-mana topik yang anda mahu. YouTube kini boleh didapati hampir kesemua negara. Walaupun kebanyakan kandungan YouTube dimuat naik oleh individu, namun terdapat juga beberapa syarikat seperti BBC, CBS dan Vevo yang memuat naik video mereka. Di sesetengah kawasan, YouTube dianggap sebagai search engine kedua terbesar.

8. Pinterest
Pinterest adalah sebuah laman web perkongsian foto dan aplikasi mudah alih yang dilancarkan pada tahun 2010. Walaupun Pinterest beribu pejabat di Amerika Syarikat, ia boleh didapati dalam pelbagai bahasa seperti Perancis, Jerman, Denmark, Itali, Finland, Sepanyol, Belanda dan Jepun. Melalui Pinterest anda boleh memuat naik, menyimpan atau pin foto dan video. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Pinterest menjadi sangat popular terutama di kalangan perempuan.

7. Snapchat
Snapchat adalah aplikasi mesej video yang pada mulanya dikeluarkan pada tahun 2011. Melalui kemudahan aplikasi ini, anda boleh menghantar foto atau video kepada orang yang anda follow. Aplikasi ini boleh didapati di lebih daripada 15 bahasa seperti Inggeris, Arab, China, Denmark, Perancis, Jerman, Itali dan Korea. Pada tahun 2015, ia telah mencatatkan bahawa pengguna aplikasi ini telah menghantar 2 bilion video dan foto setiap hari. Pada akhir 2015 jumlahnya telah meningkat kepada 6 bilion video setiap hari dan pada 2016 jumlah itu menjadi 7 bilion video untuk setiap hari.

6. Tumblr
Tumblr adalah laman web rangkaian sosial yang telah dilancarkan pada tahun 2007 dan ia dimiliki oleh Yahoo! Inc. Pada awal 2016, ia telah mencatatkan 555 juta pelawat setiap bulan. Di Tumblr anda boleh menghantar foto, video dan isi kandungan lain juga. Kini terdapat aplikasi tumblr yang boleh didapati di IOS, Blackberry, Android dan Windows. 

5. Google+
Google+ adalah sebuah laman web rangkaian sosial yang dimiliki oleh Google Inc. Ia telah dilancar semula pada tahun 2011. Dalam tempoh dua minggu pertama Google+ mencapai 10 juta pengguna dan selepas sebulan beroperasi bilangannya mencecah 25 juta. Namun pengguna di Google+ masih lagi rendah jika dibandingkan dengan laman rangkaian sosial yang lain seperti Facebook.

4. WhatsApp
WhatsApp adalah aplikasi mesej segera yang telah dilancarkan pada tahun 2010. Aplikasi WhatsApp telah menjadi satu kejayaan besar sejak ia mula dilancarkan dan pada 2016 ia telah mencatatkan lebih 990 juta pengguna. Aplikasi ini serasi dengan hampir semua sistem operasi seperti IOS, Android, Windows, BlackBerry, Symbian, dan juga  Nokia. Selain mesej, anda juga boleh membuat panggilan, hantar foto, video dan juga fail audio.

3. Instagram
Instagram adalah aplikasi mudah alih bagi perkongsian foto dan video. Instagram telah dikeluarkan pada tahun 2010 dan ia boleh didapati dalam 25 bahasa. Instagram boleh didapati untuk kedua-dua IOS dan juga Android. Pada Disember 2014, Instagram telah mencatat sebanyak 300 juta pengguna. Ketika awal kemunculannya, Instagram membolehkan pengguna hanya untuk memuat naik foto saiz tertentu. Kemudian pada Oktober pengguna 2015 pengguna Instagram boleh memuat naik apa sahaja saiz foto.

2. Twitter
Twitter adalah sebuah laman web rangkaian sosial yang membolehkan pengguna untuk menghantar mesej pendek atau apa dipanggil sebagai "tweet.". Twitter telah diperkenalkan pada tahun 2006 dan sejak itu ia mempunyai lebih 500 juta pengguna namun hanya 320 juta sahaja yang aktif. Walaupun berpengkalan di California Twitter juga mempunyai lebih daripada 25 pejabat di seluruh dunia. Di samping itu, Twitter juga boleh didapati dalam pelbagai bahasa.

1. Facebook
Facebook adalah laman rangkaian sosial yang paling popular dan paling berjaya di seluruh dunia. Ia telah dilancarkan oleh Mark Zuckerberg pada tahun 2004. Sejak kemunculan pertamanya, Facebook mempunyai lebih 1 bilion pengguna. Di Facebook, pengguna boleh memuat naik foto, video, status jawatan, menghantar mesej kepada orang lain, berkongsi foto, video dan juga status terkini. Oleh kerana kejayaannya yang besar, Facebook kini boleh didapati di lebih 140 bahasa. Selain itu, Facebook juga serasi untuk hampir semua telefon mudah alih.


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman














Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment