CLICK HERE FOR DETAIL

Apa itu Ubuntu ?

Ketika ini berlaku peperangan antara kuasa-kuasa besar dan kita semua terperangkap di tengah-tengah peperangan tersebut. Peperangan antara kuasa besar itu adalah diantara Microsoft dan Apple. Medan perang adalah sistem operasi (Operating System). Kempen-kempen iklan mereka banyak memberikan gambaran bahawa hanya dua pilihan sahaja yang wujud untuk sesiapa sahaja yang ingin membeli sebuah komputer. Namun begitu wujud sekumpulan kecil pemberontak atau meraka yang berselisih pendapat mengetahui apa yang baik bagi komputer mereka. OS pilihan mereka adalah Linux dan mereka mempunyai idealogi serta pendapat yang sangat berbeza daripada yang yang diikuti oleh syarikat-syarikat besar itu tadi.

Linux adalah sebuah sistem operasi sumber terbuka atau dikenali sebagai open source. Untuk benar-benar memahami apa yang dimaksudkan dengan open source, maka kita perlu menentukan beberapa ciri-ciri yang diperlukan. Sistem operasi adalah lapisan perisian pada komputer yang bertindak sebagai asas bagi program komputer. Ia adalah tugas yang OS untuk memantau sumber-sumber komputer dan memperuntukkan sumber-sumber untuk program-program yang memerlukan mereka. Apabila anda melaksanakan program, OS bertindak seperti seorang penyelia dan memastikan program ini mempunyai kuasa pemprosesan, memori dan mana-mana sumber lain yang mungkin perlu untuk berfungsi. Sistem operasi memudahkan pemaju atau developers untuk menulis program perisian –manakala tanpa OS, pengaturcara perlu mencipta perisian untuk bekerja secara langsung dari perkakasan itu sendiri.

Apa yang diterangkan diatas adalah apa yang perlu dilakukan oleh sesuatu sistem operasi, tetapi apa pula yang dapat dilakukan oleh open source? Sistem operasi seperti Windows dan Mac OS X adalah sistem yang mengunakan kod compiled. Kod compile adalah mudah bagi mesin untuk memahami. Tetapi kod tersebut yang disusun adalah sukar bagi manusia untuk memahami - ia amat kompleks. Ini bermakna ia tidak mudah untuk kebanyakkan pengguna untuk melihat bagaimana Microsoft atau Apple meletakkan sistem operasi mereka berkerja.

Tidak seperti OS compile iaitu Microsoft dan Apple, sistem operasi open source termasuk kod sumber atau source code untuk OS. Developers menulis perisian mereka dalam source code. Terdapat banyak bahasa pengekodan yang berbeza tetapi mereka semua berkongsi sifat yang sama: Ia agak mudah bagi manusia untuk memahaminya (dengan anggapan manusia telah mengkaji bahasa tersebut). Mesin tidak dapat memahami source code, itulah sebabnya kenapa developers memerlukan pengkompil atau compiler bagi source code tersebut.

Oleh kerana Linux termasuk dengan source code untuk sistem operasi, anda boleh lihat dan menggunakannya dengan hanya memuat turun ia.Namun anda perlu memahami bahasa pengaturcaraan dan tiada apa yang disembunyikan dalam membuat Linux tick. Manfaat daripada pendekatan ini adalah pengguna Linux juga banyak membantu developers untuk pembangunan OS. Jika pengguna melihat pepijat atau bug atau kelemahan, dia boleh menyiapkan beberapa kod untuk memperbaiki masalah tersebut dan menyumbang kepada versi seterusnya Linux. Jika anda berfikir fungsi yang bagus dan anda percaya harus menyokong Linux, anda boleh membinanya ke dalam source code.

Anda juga boleh membina sistem operasi anda sendiri dengan menggunakan kernel Linux - asas yang - sebagai asas untuk OS anda. Yang juga membawa kita kepada Ubuntu. Mari kita lihat apa yang dinamakan Ubuntu dan bagaimana ia berkaitan dengan Linux.  


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment