CLICK HERE FOR DETAIL

Apa itu Linux ?


Setiap komputer desktop memerlukan sistem operasi atau operation system (OS). Sistem operasi yang paling popular digunakan pada hari ini ialah:
  • Windows
  • Mac OS
  • UNIX
Linux adalah suatu sistem operasi dan menyerupai seperti UNIX - yang telah menjadi sangat popular sejak beberapa tahun kebelakangan ini

Sistem operasi adalah sebuah program komputer . Sistem operasi adalah bahagian pertama perisian komputer akan melaksanakannya apabila anda menghidupkan mesin atau komputer anda. Sistem operasi masuk ke dalam ingatan dan mula menguruskan sumber yang ada pada komputer. Ia kemudian menyediakan sumber-sumber untuk aplikasi lain yang pengguna mahukan. Perkhidmatan-perkhidmatan yang dilakukan sistem operasi termasuk:

  • Satu penjadualan tugas Penjadualan tugas mampu memperuntukkan pelaksanaan CPU untuk beberapa tugas yang berbeza. Sebahagian daripada tugas-tugas mereka adalah aplikasi yang berbeza untuk setiap pengguna, dan sebahagian daripada mereka beroperasi sebagai tugas sistem atau system tasks. Penjadualan tugas adalah sebahagian daripada sistem operasi yang membolehkan anda mencetak dokumen dari pemproses perkataan anda dalam satu tetingkap semasa anda memuat turun fail dalam tetingkap yang berasingan dan mengira semula spreadsheet dalam tetingkap ketiga.
  • Seorang pengurus memori  Pengurus memori RAM mengawal sistem dan biasanya mewujudkan ruang ingatan maya yang lebih besar bagi menggunakan fail pada cakera keras.
  • Seorang pengurus cakera  Pengurus cakera mencipta dan mengekalkan direktori dan fail pada cakera. Apabila anda meminta fail, pengurus cakera membawa ia dari cakera.
  • Seorang pengurus rangkaian  Pengurus rangkaian mengawal semua data yang bergerak antara komputer dan rangkaian.
  • Pengurus perkhidmatan lain-lain I / O  OS juga menguruskan papan kekunci, tetikus, paparan video, pencetak, dan lain-lain.
  • Pengurus keselamatan  OS mengekalkan keselamatan maklumat di dalam fail komputer dan kawalan yang boleh mengakses komputer.
Sistem operasi biasanya juga menyediakan antara muka default sistem kepad pengguna. Standard akan merujuk kepada Windows 98 termasuklah butang Start, bar tugas, dan lain-lain Mac OS memberikan paparan yang berbeza dan rasa untuk komputer Macintosh.

Linux adalah seperti lebih kepada fenomena kerana ia adalah sistem operasi. Untuk memahami mengapa Linux telah menjadi begitu popular, perlu mengetahui sedikit tentang sejarahnya bagi mengenal dengan lebih dekat. Versi pertama UNIX pada asalnya dibangunkan beberapa dekad yang lalu dan telah digunakan terutamanya sebagai sistem operasi penyelidikan di universiti. Stesen kerja desktop berkuasa tinggi dari syarikat-syarikat seperti Sun radio pada 1980-an, dan mereka semua berdasarkan UNIX. Beberapa syarikat memasuki bidang stesen kerja untuk bersaing dengan Sun: HP, IBM, Silicon Graphics, Apollo, dan lain-lain Malangnya, setiap satu mempunyai versi sendiri UNIX dan ini menjadikan jualan perisian amat sukar. Windows NT adalah jawapan Microsoft untuk pasaran ini. NT menyediakan perkara yang sama ciri-ciri seperti sistem UNIX beroperasi - Keselamatan, sokongan untuk pelbagai CPU, memori yang besar, pengurusan cakera dan lain-lain –dan paling penting ia serasi dengan kebanyakan aplikasi Windows.

Kemasukan Microsoft ke dalam high-end workstation arena mencipta dinamik yang pelik. Sistem operasi proprietari dimiliki oleh syarikat yang berasingan dan kekurangan central authority di dunia UNIX melemahkan UNIX, tetapi ramai orang mempunyai masalah peribadi dengan Microsoft. Linux melangkah ke dalam landskap pelik ini dan berjaya menarik banyak perhatian.

Kernel Linux, yang dicipta oleh Linus Torvalds, mula dikeluarkan kepada dunia secara percuma. Torvalds kemudian menjemput orang lain untuk menambah kernel dengan syarat mereka memberi sumbangan mereka secara percuma. Beribu-ribu pengaturcara mula bekerja untuk meningkatkan Linux, dan sistem operasi berkembang dengan pesat. Oleh kerana ia adalah percuma dan boleh digunakan di platform PC, ia telah mendapat penonton yang agak besar di kalangan developers tegar dengan cepatKebanyakkan penguna Linux terdiri daripada pengguna yang:
  • Orang yang sudah tahu UNIX dan ingin menjalankannya pada perkakasan PC
  • Orang yang mahu eksperimen dengan prinsip-prinsip sistem operasi
  • Orang yang memerlukan atau mahu banyak kawalan ke atas sistem operasi mereka
  • Orang yang mempunyai masalah peribadi dengan Microsoft
Secara umum, Linux adalah lebih sukar untuk menguruskan daripada sesuatu seperti Windows, tetapi menawarkan lebih banyak fleksibiliti dan configuration options.


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment