CLICK HERE FOR DETAIL

10 Gunung Paling Cantik di Dunia

Setiap gunung-ganang mempunyai bentuk rupa yang berbeza antara satu dengan lain untuk diterokai. Sebahagian daripadanya adalah sangat tinggi manakala yang lain tidak terlalu tinggi. Mari kita lihat 10 gunung yang sangat indah di dunia.

10. Annapurna

Annapurna adalah gunung yang tinggi dan cantik berada di Nepal. Terletak di Himalaya Utara, gunung ini mempunyai ketinggian 8000 meter. Annapurna (bermaksud "penuh Makanan") adalah dari bahasa Sanskrit. Penduduk tempatan percaya bahawa gunung ini adalah bertanggungjawab keatas makanan dunia. Namun apa yang menariknya adalah keindahan gunung ini dan suasananya yang santai.

9. Bogda Peak

Bogda Peak juga dikenali sebagai Bogda Feng, bukan sahaja gunung yang tinggi di China tetapi juga ia sangat indah dan luar biasa. Gunung ini terletak di timur Tien Shan dan mempunyai ketinggian anggaran 54450 meter. 

8. Manaslu
Manaslu atau lebih dikenali dengan nama Kutang. Gunung yang indah ini terletak di Mansiri Himal Nepal Himalaya, Nepal. Gunung yang mempunyai ketinggian 8156 meter pertama kali ditemui oleh Toshio Imanishi dan Gyalzen Norbu pada tahun 1956.

7. K2

K2 adalah gunung yang indah dengan gaya tersendiri di Pakistan. Penduduk tempatan memanggilnya dengan dengan nama yang berbeza-beza. Kechu menjadi salah satu daripada nama-nama tersebut. Dikatakan bahawa dalam usaha untuk menawan puncak K2, kira-kira 7000 orang telah kehilangan nyawa mereka. Ketinggian puncak K2 adalah kira-kira 8612 meter dan kedua tertinggi di dunia.

6. Mount Everest

Gunung Everest dikenali dengan nama-nama seperti Sagarmatha dan Chomolungma. Gunung ini terletak di Mahalangur Himalaya, berhampiran dengan LhotseMountains. Ketinggian Gunung Everest dianggarkan 8850 meter.

5. Nanga Parbat

Tidak perlu dipersoalkan lagi tentang keindahan yang menakjubkan gunung Nanga Parbat ini. Gunung yang mempunyai ketinggian hampir 8120 meter  dan terletak di Gilgit Baltistan, Pakistan. Nanga Parbat pertama kali ditemui pada tahun 1953.

4. Kangchenjunga Mountains

Pergunungan Kangchenjunga dengan ketinggian kira-kira 8586 meter dan terletak di India. Gunung ini adalah amat hebat dan cantik. Pergunungan Kangchenjunga sebenarnya gabungan lima puncak gunung yang tinggi. Darjeeling adalah orang yang pertama dilaporkan mendaki banjaran gunung ini.

3. Dhaulagiri


Dhaulangiri adalah gunung lembangan sungai putih yang sangat mempesonakan. Kemuncaknya adalah dianggarkan setinggi 8167 meter. Untuk pertama kalinya, Dhaulagiri ditawan pada bulan Mei, 1960.

2. Lhotse
Lhotse adalah gunung yang sangat indah  dan terletak di garis sempadan China dan Nepal, berhampiran dengan Everest atau secara tepatnya berada di sebelah Everest. Dengan 8516 meter, ia adalah gunung ke-4 tertinggi di dunia. 

1. Chooyo


Chooyo hampir 8200 meter tinggi. Gunung ini terletak di barat Khumbu Tibet dan adalah gunung yang sangat cantik. Anda boleh cuba untuk mendakinya namun ia bukanlah semudah yang disangka untuk sampai ke puncak gunung ini. Ia adalah gunung yang sukar untuk ditawan menurut pakar-pakar dan individu yang berpengalaman namun berbaloi deminya. 


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment