CLICK HERE FOR DETAIL

10 Bandar Paling Bahaya di Dunia

Melancong ke seluruh dunia adalah cara yang baik untuk menghabiskan masa percutian anda tetapi tidak semua bandar-bandar adalah menarik sepertimana yang ada dalam risalah-risalah pelancongan. Walaupun setiap bandar besar mempunyai masalah namum kadangkalaa terlalu menakutkan dan berisiko. Menurut kajian yang diterbitkan oleh Majlis Rakyat untuk Keselamatan Awam dan Keadilan Jenayah, sebuah organisasi swasta, terdapat 10 bandar paling berbahaya di dunia. Kedudukan ini adalah berdasarkan kepada statistik jenayah rasmi disediakan oleh kerajaan tempatan, namun bandar-bandar Timur Tengah tidak dimasukkan dalam laporan itu, sebagai sumber New York Daily News. Kepada sesiapa yang merancang untuk melancong ke luar negara, mari kita lihat senarai 10 bandar raya paling berbahaya di dunia dan adakah ia termasuk dalam perancangan anda?

1. San Pedro Sula, Honduras
 Bagi dua tahun berturut-turut, bandar San Pedro Sula mempunyai kadar pembunuhan tertinggi di dunia, melepasi Mexico Ciudad Juárez. Ia mendahului senarai bandar-bandar yang paling berbahaya di dunia buat kali kedua dengan kadar 169 kes pembunuhan yang disengajakan bagi setiap 100,000 penduduk - purata lebih daripada 3 pembunuhan sehari.

2. Acapulco, Mexico
Acapulco adalah destinasi pelancongan popular sekali pada masa kini, bagaimanapun pantai yang menakjubkan hanya terlihat segelintir pelancong sahaja yang datang. Kartel dadah adalah masalah di seluruh Mexico dan ia hanya telah semakin teruk sepanjang dekad yang lalu. Mayat adalah kejadian yang biasa berlaku di bandar pelabuhan ini menjadikan ia bandar kedua bahaya untuk dilawati.

3. Caracas, Venezuela
Ibu negara Venezuela, Caracas mempunyai salah satu kadar pembunuhan terbesar di dunia, dengan 122 kes pembunuhan bagi setiap 100,000 penduduk. Bandar ini adalah di bawah aktiviti harian kartel dadah dan samun bersenjata. Rakyat dan pengunjung perlu sentiasa berwaspada tidak kira yang kawasan yang mereka lawati. Jika anda mahu untuk melawat Caracas, pastikan anda tidak pergi ke bandar seorang diri. Dan jika anda melawat bandar ini, jangan keluar seorang diri.

4. Distrito Central, Honduras
Walaupun tiada bandar besar yang bebas kepada keganasan, Distrito Central telah mengatasi jumlah biasa keganasan. Termasuk dalam salah satu bandar yang mempunyai kadar pembunuhan tertinggi di seluruh dunia. Bahaya datang disebabkan oleh kemiskinan melampau, rasuah kerajaan dan kehadiran Mafia. Distrito Cental sebenarnya tiga bandar yang diadun menjadi satu.

5. Torreón, Mexico
Walaupun Torreón adalah salah satu pusat industri dan ekonomi yang paling penting Mexico, ia juga merupakan salah satu bandar yang paling berbahaya di dunia. Walaupun jenayah terancang dan pengedaran dadah mungkin tidak prolifik dalam Torreón, bandar ini Mexico masih mempunyai salah satu kadar pembunuhan tertinggi  87 kes pembunuhan bagi setiap 100,000 penduduk.

6. Maceió, Brazil
 Brazil mempunyai 14 bandar yang paling ganas di dunia. Maceió adalah ibu negeri Alagoas dan melihat sekitar 135 pembunuhan bagi setiap 100,000 penduduk setiap tahun. Bandar ini adalah yang paling berbahaya di negara ini, walaupun topping Rio de Janeiro, yang kebanyakan orang tahu favelas, atau kawasan miskin. Menjadikannya destinasi yang cuba untuk dielakkan.

7. Cali, Colombia
Banyak bandar-bandar dalam senarai ini adalah di Amerika Latin dan untuk sebab yang tertentu. Keganasan jenayah dadah memenuhi di kebanyakan bandar-bandar dan Cali, Colombia tidak terkecuali. Dengan hampir 80 kes pembunuhan, ia bukan tempat yang selamat untuk hidup. Colombia tidak pernah mempunyai reputasi yang besar dan ia mungkin untuk tidak menjadi destinasi pelancongan tidak lama lagi.

8. Nuevo Laredo, Mexico
Nuevo Laredo adalah sebuah bandar sempadan yang terkenal dengan lumba kuda itu. Walaupun risiko jenayah di Nuevo Laredo adalah terbesar pada waktu malam, jenayah seperti culik, carjacking, dan rompakan juga boleh berlaku pada setiap jam dalam sehari. Sejak tahun 2006, 60,000 orang telah terbunuh dalam keganasan yang melibatkan dadah, menurut laporan yang diterbitkan. Jika anda mahu untuk melawat Nuevo Laredo, pastikan anda melalui laluan yang terkenal dan juga laluan yang biasa digunakan penduduk tempatan dan jangan melakukan perjalanan pada waktu malam.

9. Barquisimeto, Venezuela
Walaupun Barquisimeto mempunyai hanya lebih satu juta penduduk, bandar yang melihat pembunuhan hampir setiap hari. Bandar ini adalah ibu kota wilayah dan mempunyai jumlah  universiti dan lain-lain tempat pengajian tinggi yang banyak. Walaupun pernah menjadi destinasi pelancongan yang berkembang maju, namun kini ia menjadi kawasan yang begitu berbahaya kepada para pelancong.

10. João Pessoa, Brazil
Ibu kota Paraíba, João Pessoa mudah untuk dituju melalui jalan darat dan laut. João Pessoa adalah bandar paling timur di Brazil dan merupakan salah satu daripada bandar-bandar hijau di dunia. Malangnya, bandar ini mempunyai kadar pembunuhan tinggi kerana jenayah ganas yang didapati di Brazil. Dengan 71,59 kes pembunuhan bagi setiap 100,000 penduduk, ia pasti tidak menjadi salah satu tempat terbaik untuk dilawati untuk percutian anda.


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment