CLICK HERE FOR DETAIL

15 Fakta Menarik Tentang Otak Manusia Yang Anda Tidak Tahu

1. Tahukah anda otak anda mempunyai lebih daripada 100,000 batu dari axon di dalam otak anda dimana ia cukup untuk membalut seluruh dunia sebanyak 4 kali.

2. Tahukah anda otak anda maklumat tersebar di sekitar otak anda pada kelajuan 260mph

3. Tahukah dahulu masyarakat purba fikir perut dan jantung adalah bahagian yang lebih penting daripada otak. Dahulu proses awet atau mummifying dilakukan dengan membuang keluar bahagian otak melalui hidung.

4. Tahukah anda otak adalah organ paling gemuk dalam badan anda iaitu pada kira-kira 60 peratus.


5. Tahukah anda pada bila-bila masa otak anda boleh menjana kuasa sehingga 25 watt. Itu cukup untuk menghidupkan sebuah mentol lampu.

6. Tahukah anda pembedahan otak bukan sesuatu yang baru. Pada masa dahulu terdapat beberapa budaya yang diamalkan trepanation atau cara membuat lubang dengan penggerudian di otak untuk mengurangkan rasa sakit dan menyembuhkan penyakit.

7. Tahukah anda kebanyakan otak anda sangat aktif sepanjang masa walaupun anda tidur.

8. Tahukah anda walaupun mitos umum mengatakan bahawa otak yang besar sama untuk manusia yang cerdik pandai hakikatnya orang-orang seperti Einstein sebenarnya mempunyai otak yang lebih kecil.

9. Tahukah anda pakar-pakar menganggarkan bahawa sepanjang hayat otak manusia di abad ke-21 akan menyimpan kira-kira 1 quadrillion keping maklumat.

10. Tahukah anda manusia mempunyai sel-sel otak yang lebih banyak ketika di usia dua tahun berbanding pada bila-bila dalam kehidupan mereka.

11. Ia juga boleh membuat helah dengan anda. Percayakah anda Square A dan B adalah mempunyai warna yang sama.

12. Tahukah anda otak anda tidak mempunyai reseptor sakit jadi ia tidak akan  berasa apa-apa.

13. Tahukah anda tanpa deria sakit ini membolehkan doktor melakukan pembedahan otak secara terbuka kepada pesakit walaupun dalam keadaan masih terjaga.

14. Tahukah anda otak wanita mengecut semasa mengandung dan mengambil masa sehingga 6 bulan untuk mendapatkan saiznya kembali.

15. Takukah anda terdapat lebih daripada 100000 tindak balas kimia yang berlaku di dalam otak anda setiap saat.


http://www.marketglory.com/strategygame/noahiman
Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

2 comments: