CLICK HERE FOR DETAIL

Bagaimana Menyelesaikan Berkaitan Litar Elektrik

Jika anda mengikuti langkah-langkah yang betul dalam menyelesaikan masalah sesuatu litar elektrik maka ia akan menjadi lebih mudah bagi anda. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh kita praktikan.

Langkah 1: Tentukan masalah.
Langkah 2: Senaraikan apa sahaja yang anda tahu tentang litar itu.
Langkah 3: Fikirkan seberapa banyak penyelesaian alternatif yang mungkin boleh dijadikan penyelesaian. Pilih satu yang paling mudah dan memberikan jawapan yang betul atau paling tepat.
Langkah 4: Cuba penyelesaian masalah yang telah dipilih.
Langkah 5: Menilai penyelesaian yang dibuat dan menyemak ketepatan.
Langkah 6: Tanya diri anda adakah masalah itu telah diselesaikan atau tidak? Jika tidak diselesaikan maka buat 3 langkah lagi.
  • Langkah pertama adalah merupakan asas bagi segala langkah. Jadi ia adalah langkah yang paling penting. Memahami masalah. Luangkan masa untuk memahami dengan jelas. Menumpukan masalah apa yang dihadapi disitu.
  • Dalam langkah kedua tulis segala yang anda tahu. Menulis penyelesaian yang mungkin. Langkah ini akan menjimatkan masa anda.
  • Langkah ketiga untuk mewujudkan satu set penyelesaian alternatif. Memilih kaedah selain dari yang digunakan. Selepas memahami litar itu anda perlu memutuskan apakah kaedah untuk menyelesaikan litar tersebut. Oleh itu, anda mesti mempunyai pengetahuan tentang kaedah yang berbeza daripada analisis litar seperti analisis nod, mesh analisis dan lain-lain.
  • Langkah keempat adalah untuk cuba penyelesaian masalah yang dipilih. 
  • Langkah kelima menilai penyelesaian yang dipilih. Menyelesaikan dengan persamaan dan memeriksa ketepatan.
  • Langkah keenam adalah yang terakhir. Tanya diri anda adakah penyelesaian masalah ini memuaskan atau tidak? Jika memuaskan maka ia adalah sempurna, jika tidak anda perlu pergi ke langkah 3 semula untuk mencari dan mencuba kaedah alternatif yang lain.
Sekarang mari kita menyelesaikan litar mengikut langkah-langkah ini.

Masalah: Cari arus yang melalui perintang 16Ω.
Langkah 1: Tentukan masalah dengan berhati-hati. Kita dapat melihat bahawa terdapat dua sumber voltan dalam litar ini. Sumber 6V tidak mempunyai kekutuban diberikan. Oleh itu, kita boleh menyelesaikan litar dengan anggapan positif pada bahagian atas sumber voltan ini atau negetif jika kita mempunyai masa yang cukup untuk selesaikan kedua-dua anggapan. Jika kita tidak mempunyai masa yang cukup kita hanya memilih satu jalan penyelesaian sahaja samada positif atau negetif. Di sini saya telah memilih negetif di bahagian atas. Oleh itu litar menjadi seperti di bawah.

Langkah 2: Senaraikan maklumat yang anda tahu tentang litar. Terdapat tiga perintang dengan nilai-nilai tertentu. Soalan adalah bagi mencari arus yang melalui perintang 16Ω.

Langkah 3: Mewujudkan satu set penyelesaian alternatif. Tanya diri anda teknik manakah yang  boleh digunakan untuk menyelesaikan litar. Anda boleh menyelesaikan litar ini menggunakan tiga teknik seperti analisis nod, analisis jejaring dan menggunakan KVL-KCL. Saya telah memilih kaedah analisis nod kerana jika saya menggunakan analisis mesh maka melibatkan banyak persamaan untuk menyelesaikannya.  


Dengan menggunakan analisis nod litar menjadi seperti di bawah
Langkah 4: Cuba penyelesaian masalah tersebut. Kita perlu tahu nilai arus yang melalui perintang 16Ω. Menurut analisis nod boleh kita tulis persamaan sebagai,

(v1 – 10)/ 4 + (v1 – 0)/ 16 + (v1 + 6)/ 8 = 0
         Or,  7v1 = 28
          v1 = 4V

Kita dapat,  (v1 – 0) = i16Ω R16Ω
So  i16Ω = (v1 – 0) / R16Ω = 4/16 = 0.25A
 i16Ω = 0.25A

Langkah 5: Memeriksa ketepatan nilai dengan menggunakan KVL,

 i1 = (v1 – 10)/ 4 = (4 – 10)/4 = -1.5 A
 i2 = (v1 + 6)/ 8 = (4 + 6)/ 8 = 1.25A
i16Ω = 0.25A

Menggunakan KCL,    i1 +  i2 + i16Ω = -1.5 A + 1.25A + 0.25A = 0.
Ternyata ia menepati KCL maka nilai tersebut boleh digunakan.

Menggunakan KVL pada gelung 1,
-10 + v4Ω + v16Ω = -10 + {- (-1.5*4)} + 0.25*16
                           =  0 (terbukti)

Menggunakan KVL pada gelung 2,
- v16Ω + v8Ω – 6 = – 0.25*16 + 1.25*8 – 6
                         = 0  (terbukti)

Oleh itu, kita boleh katakan bahawa semua jawapan adalah tepat.

Langkah 6: Adakah masalah itu telah diselesaikan dengan sempurna? Ya masalah kita diselesaikan dengan memuaskan. Jika jawapan anda adalah tidak memuaskan kemudian kembali ke langkah 3 dan lakukan sekali lagi.

Share on Google Plus

Iklan dari noah

Bagi pinjaman peribadi khas untuk kakitangan kerajaan boleh whatsapp 0189577443 atau 0185702530

0 comments:

Post a Comment